28 Şubat 2013 Perşembe

Varolmak Gelişmek Uzlaşmak – Üstün Dökmen


Yazarın TRT’de yayınlanan “Küçük Şeyler” programını severek izleyen biri olarak şimdiye kadar kitaplarını neden okumadığıma şaşıyorum. Küçük Şeyler adındaki ilk kitabını sanırım okumuştum fakat kitapla ilgili çok fazla şey hatırladığım söylenemez. Bu yazımda sizlerle paylaşacağım; “Varolmak Gelişmek Uzlaşmak” adlı kitabını severek okudum. Bu kitabından sonra diğer kitaplarını da okumaya karar verdim.

Küçük Şeyler Programı Sunucusu Üstün Dökmen'in Kitaplarından
Varolmak Gelişmek Uzlaşmak – Üstün Dökmen

Üstün Dökmen’in “Varolmak Gelişmek Uzlaşmak” adlı kitabından bahsetmeye kitabın konusu ve kapsamından bahsederek başlayalım. Kitabın konusu insanın yarına kalma isteğidir. Bu isteğin gerçekleşmesi için insanın ihtiyacı olan varolmak, gelişmek ve uzlaşmak konuları kitapta anlatılmaktadır. 

Varolmak bölümünden önce kitapta yazar gözlem ve görüşlerini paylaştığı bir bölüme yer vermiş. Bu bölümde yazarın paylaştığı bir sözü ben de sizlerle paylaşmak istiyorum. “Bugünümüzü çalan iki hırsız var; geçmişe ilişkin pişmanlıklarımız ve geleceğe ilişkin kaygılarımız. Bu iki hırsız bugünümüzü alıp götürür.” Yazar bu bölümde “yaşanılan anı fark etmek” kavramından bahsetmiştir. Yazarın kitabın diğer bölümlerinde de üzerinde duracağı “yaşamda üst satıra çıkmak” kavramı bu bölümde güzel örneklerle açıklanmış.

Varolmak bölümünde varoluşçuluk ve varoluşun basamakları açıklanmış. Bu kavramları duydukça kitabın ağır, okuması zor bir kitap olduğunu düşünebilirsiniz. Kesinlikle değil çok güzel bir anlatımla, güzel örneklerle yazılmış akıcı bir kitap.

Yazarın bu bölümde paylaştığı varoluşçu felsefenin temel ilkelerini yansıttığını söylediği Hayyam’ın şiirlerini ben de sizlerle paylaşmak istiyorum;

“Geçmiş gitmiş gün üstüne ne söylesen boş
Bırak dünü, hoş et gönlünü, bak bugün ne hoş.”

“Ölmemek elimizde değil ki bizim
İyi yaşamamak beni tek korkutan.”

Varolmak bölümüne kitapta oldukça geniş yer verilmiş, ben bu bölümü okurken altını çizdiğim öyle güzel cümleler var ki hepsini sizinle paylaşmam mümkün değil. Bu bölümden bir cümleyi daha sizlerle paylaşmak istiyorum.

“Yaşamaya kıyamayıp geleceğe attığımız yaşantılarımız, gün gelir yaşanmadan geçmişte kalır.”

Daha önce okuduğum fakat Üstün Dökmen’e ait olduğunu bu kitapta öğrendiğim bu şiiri de sizlerle paylaşarak bu bölüme son vereceğim.

“Yola çıkınca her sabah,
 Bulutlara selam ver.
Taşlara, kuşlara,
Atlara, otlara
İnsanlara selam ver.
Ne görürsen selam ver.
Sonra çıkarıp cebinden aynanı
Bir selam da kendine ver.
Hatırın kalmasın el gün yanında:
Bu dünyada sen de varsın!
Üleştir dostluğunu varlığınla,
Bir kısmı seni de sarsın.”

Yarına kalma için üç şey gerekliydi. Bunlardan birincisi varolmaktı, ikincisi ise gelişmek. Kitabın bu bölümde bu kavram açıklanmaktadır. Bu bölümdeki şu cümleyi sizlerle paylaşmak istiyorum; “değişmeyen bir şey var, bu da değişmenin/gelişmenin sürekli ve insanın da bu değişime ayak uydurmak zorunda olmasıdır.” Sürekli değişimin olduğu yerde gelişmek çok önemli.

“İnsanın kendi içindeki ve çevresi ile kendi arasındaki sorunları, çatışmaları, kendisinin ve ilgili diğer kişilerin/şeylerin çıkarlarını gözeterek çözmesi” olarak tanımlanan uzlaşma kavramı bu bölümde açıklanmıştır. Yarına kalmak için gerekli üçüncü şey uzlaşmadır.

Kitabın sonunda altını çizdiğim şu cümleyi de sizlerle paylaşarak yazıma son veriyorum; “varolan, gelişen, uzlaşan, kendisi de dahil olmak üzere evreni kucaklayan, çevresiyle uyumlaşan insanın yarına kalma ihtimali artar.”

Üstün Dökmen’in bu kitabını çok severek okudum. Diğer kitaplarını da okuyup sizlerle paylaşmak ümidiyle.

Her şey gönlünüzce olsun...

1 yorum:

  1. Çok güzel bir yazı. Bu kitabı ben de kaçamak kaçamak bazı sayfalarından okuyarak göz attım. Çok güzel bir kitap. Ben de bu kitabı okuyacağım.

    YanıtlaSil