16 Şubat 2013 Cumartesi

Solucanlara Piyona Çalan Adam


Sargun Ali Tont tarafından yazılan “Popüler Bilim Kitabı” olarak tanımlanabilecek güzel bir kitap. Ben okurken çok eğlendim. Bilim kitabı okurken eğleneceğimi düşünmezdim. Genelde bilimsel kitaplar okuması zor kitaplardır. Yazar, bilimi ve bilimcileri çok güzel bir üslupla anlatmış.

NTV Yayınları
Solucanlara Piyona Çalan Adam
Sargun Ali TONT


Yazarın kitapta nelerden bahsettiğine geçmeden önce kitabın adının nereden geldiğinden bahsedelim.

Kitabın adı kitap içersinde yer alan bir makalenin başlığı. Bu makalede solucanlara piyona çalan adam yani Charles Darwin anlatılıyor.

Kitapta yer alan makalelerden dikkatimi çekenleri, altını çizdiğim cümleleri ve okurken beni gülümseten noktaları sizlerle paylaşacağım.

Avare Dolaşma Derneği başlıklı makalede yürümenin evrimsel geçmişinden bahsediliyor. 1,5 yaşından bu yana kolaylıkla yaptığınız bu eylem hakkında söylenebilecek bu kadar çok şey olması sizi şaşırtabilir.

İşte göbek, işte arşın başlıklı makale ölçmek, tartmak veya biçmek için kullanılan birimleri anlatan, okurken gülümsediğim bir makale. Bu makale içinde yer alan şu cümleyi sizlerle paylaşırsam yazarın üslubu hakkında sizi ipucu vermiş olabilirim; “kıskançlık birimi olsaydı boşanma davaları çok daha kolay karara bağlanabilirdi.”

Bilim ve Futbol adlı makalede yer alan şu cümleleri sizlerle paylaşmak istiyorum; “neden futbolda bu kadar hızlı bir sıçrama yaparken, yüce Atatürk’ün “Hayatta en hakiki mürşit ilimdir” diye 70 yıl önce hedefin ne olacağını göstermesine rağmen bu alanda hala daha ileri noktalarda değiliz?”

Beş dakika sonra sonumuz gelecek! başlıklı makale çok eğlenceli. Bilgisayar ve edebiyat ilişkisinden bahsedilen bu yazı da yer alan mesajlar çok hoşunuza gidecek.

Gen dibine düşer adlı makalede yer alan yeni deyimleri de sizlerle paylaşmadan geçemeyeceğim; “geni bozuk” ibaresi “sütü bozuk” deyimi yerine. “ciğeri beş para etmez” yerine “genleri on para etmez”

Hamam senfonisi başlıklı makalede yazarın tespitini sizlerle paylaşmak istiyorum; “Bizde Evliya Çelebi veya Nasuh Mahruki gibi insanların çok az olması acaba “Aman, denize girme, hastalanırsın”, “Gemiye binme, boğulursun”, “Bisiklete binersen oranı buranı incitirsin”, “Kayalara tırmanma düşersin” gibi öğütlerin küçük yaştan beri belleğimize tıka basa doldurulmasının bir sonucu değil midir?”

Masa görgüsünün ekolojik ve ekonomik boyutları adlı makalede pilavı çatal yerine kaşıkla yemenin avantajlı olduğu bilimsel bir çalışma gibi incelenmiş.

Bilimlerarası şampiyona başlıklı makalede Bilimciler arasında biyologlar bir numaraysa, “Bütün meslekler arasında bir numara hangisidir?” diye soru sorularak yazar tarafından cevaplanmış. Ben yazarın cevabını size aktarmayacağım. Kitabı okuyup öğrenin. Kendi fikrimi sizlerle paylaşmak istiyorum. Eşim bu cevaba itiraz edebilir kendince nedenleri var ama kendim öğretmen olduğum için söylemiyorum ama kesinlikle cevap "Öğretmenler"

Kitap hem çok eğlenceli hem de çok eğitici. Bilim kitabı olduğu için gözünüz korkmasın. Okurken hem eğlenip hem de öğreneceksiniz.

Fikirlerinizi yorum yazarak paylaşmanız ümidiyle… Her şey gönlünüzce olsun…

1 yorum:

  1. Güzel bir kitap olduğunu düşünüyorum. Zaten sadece ismi bile insanı kitabı alıp okuma isteği uyandırıyor. Bir bilim insanı olarak :) yani bir makina mühendisi olarak yazının sonunda bana cevap hakkı doğmuş. :)

    Ancak kendime göre sebeplerimden vazgeçmediğimi belirterek yine de öğretmenden öğretmene değişse de bütün meslekler arasında bir numara Öğretmenlik. Ancak dediğim gibi, sadece kendini her daim geliştiren, öğrencileri için yenilikleri takip edip farklı ve yenilikçi işler çıkartan öğretmenler benim kastettiğim. Kendini geliştirmekten aciz, salla başını al maaşını zihniyetindeki, tembel ve okulu ve öğrencileri değil de kendini düşünen öğretmenleri kesinlikle kastetmiyorum.

    YanıtlaSil