14 Nisan 2013 Pazar

Doktor Ox'un Deneyi - Jules Verne


Jules Verne önemli bir yazar. Bilim-kurgu edebiyatını kitlelere -küçüklere, büyüklere- sevdiren önemli bir isim. Bu kitabı Yazar Ayları etkinliği kapsamında okudum. Böylece Yazar Ayları etkinliğinin bir faydasını daha görmüş oldum. Çünkü, Jules Verne için konuşursam, uzun zamandır okumadığım yazarları veya genel olarak hiç okumadığım yazarları okumama sebep olan bir etkinlik. Herkesi bu güzel etkinliğe katılmaya çağırıyorum.

Bugün sizlere bahsedeceğim Jules Verne kitabı, Doktor Ox'un Deneyi adlı kitap. Kitap, İthaki Yayınevi tarafından basılmış ve çevirisi Alev Özgüner tarafından yapılmıştır. Hemen kitapla ilgili izlenimlerime geçmek istiyorum...

doktor ox'un deneyi kitap kapağı

Öncelikle, Doktor Ox'un Deneyi okuması son derece kolay bir kitap. İki yönden kolay. Birincisi sayfa sayısı, ikincisi ise anlatım. Kitabımız sadece 136 sayfa. Yani bir çırpıda yenilip yutulacak cinsten. :) Anlatım ise akıcı ve yalın. Hedefe yönelik.

Kitabın konusuna gelirsem şunları söyleyebilirim. Olaylar Quiquendone adlı bir şehirde geçiyor. Bu şehrin özelliği, şehirde yaşayan insanların sakin, ağırkanlı ve yavaş olması. Bu yavaşlık ve ağırkanlılık öyle bildiğiniz türden bir yavaşlık değil. Bu yavaşlık, insanların hareketlerinde, konuşmalarında saatler alan, bir şeyler hakkında karar vermelerinde ise aylar hatta yıllar süren bir yavaşlık. Bu durum ilk okurken oldukça ilginç geldi. Ancak böyle bir şehrin hayalini kurduğumda, içinde yaşadığımız hayatın baş döndüren hızını düşündüğümüzde oldukça sıkıcı olacağına karar verdim. Bu duruma kitaptan bir kaç alıntı yaparak örnek vermek istiyorum...

" - Ben de öyle düşünüyorum Niklausse, Asayiş Komiseri konusunda, kendimizi hazır hissettiğimizde bir çözüme varabiliriz... daha sonra... bir aydan önce olmaz.

- Hatta bir yıldan önce bile, diye karşılık verdi Niklausse, tam bir kibarlık örneği sergileyerek kullandığı mendilini çıkarıp."

" - Çözümlenmesi gereken daha acil sorunlar var.
  - Şüphesiz, diye cevap verdi Danışman, deri pazarı sorunu örneğin.
  - Hâlâ yanmaya devam ediyor mu? diye sordu Belediye Başkanı.
  - Evet, üç haftadan beri."

 :) Dediğim kadar var değil mi?

Kitabın adına konu olan Doktor Ox ise, Quiquendone sakinlerinin tam tersi, hızlı, çevik, pratik bir bilim adamı. Quiquendone şehrini oksihidrat gazını kullanarak aydınlatma çalışması için burada bulunuyor. Doktor Ox'un çalışması ilerledikçe şehirde anlam verilemeyen gariplikler yaşanmaya başlıyor. Olaylar bu gariplikler üzerine devam ediyor.

Basit bir hikaye, basit bir kitap. Çocuklar çok rahatlıkla okuyabilir. Ben açıkçası kitaptan etkilenmedim. Basitliğinden olduğunu düşünüyorum ancak yine de kitapta bilimsel açıklamalar yerli yerinde ve mantık çerçevesinde.

Siz de Jules Verne'nin bu kitabını okuduysanız, yazıma yorum yaparak katkıda bulunabilirsiniz. Bir sonraki yazımda görüşmek üzere...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder