20 Aralık 2012 Perşembe

Evlerde Doğalgaz Tasarrufu Yapmanın 7 Yolu!


Evlerimizde kullandığımız enerjinin daha verimli kullanılmasıyla ilgili yazılarıma devam ediyorum. Bugün doğal gaz faturamızı nasıl azaltabileceğimize bakacağız. Günden güne artan hayat pahalılığı ve ülkemizin enerjide dışa bağımlı olması ve tabi ki artan yakıt fiyatları insanları tasarruflu olmaya itmiştir.

Son yıllarda yaygınlaşan doğal gazla çalışan cihazlar ve doğal gazla ısınma konusu aile bütçelerine ciddi anlamda yük olmaya başlayınca doğal gaz faturamızı azaltmanın yollarını aramak da mecburi olmuştur.

Maddeleri sıralamaya başlıyorum...

1. Yalıtım Yalıtım...

En önemli konu. Eğer binanız yalıtımsızsa yalıtım yaptırmak mevcut ısı kayıplarınızı %50' lere varan oranlarda azaltacağından ısınmak için harcayacağınız doğal gaz veya genel olarak yakıt diyelim, azalacaktır.



Ancak tabi ki bu madde pratik olmayan bir adımdır ve belirli bir yatırım gerektirir. Yine de yalıtım için yapacağınız masraf kısa sürede kendini amorti edeceğinden yapılması ilk düşünülmesi gereken adım olmalıdır.

yalitim
Yalıtımın önemini gösteren bir görsel...

2. Kombi ve Kazanlarımız verimli seçilmeli bakımlarını yaptırmalıyız...

Yine oldukça önemli bir adım. Her kış başında mutlaka bireysel ısıtma yapıyorsak yani ısınmak için kombi kullanıyorsak kombi bakımlarını, merkezi ısıtma ile ısınıyorsak kazan bakımlarımızı yaptırmalıyız.

Bu madde mevcut problemleri ortadan kaldırmamızı ve gereksiz yakıt parası ödemememizi sağlar. Ayrıca eğer cihazlarda bir problem varsa önceden giderilmesini de sağlamış oluruz. Kış ortasında sıkıntı yaşamayız. :)

Bir önemli konuda eğer merkezi sistem ısıtmamız varsa, Kazan dairesinde kazandan çıkan ve giren su boruların izolasyonlu olmasına önem verilmelidir. Çünkü borudaki su dairelere gidene kadar en az ısı kaybıyla gitmelidir. Böyle olursa daha verimli bir ısıtma olur ve kazanımız daha az çalışır.

3. Termostatik Vana

En sevdiğim madde. :) Kimle, evlerde enerji tasarrufu konusu ile ilgili konuşsam ilk söylediğim şey radyatörlere termostatik vana takın oluyor. Çünkü termostatik vanalar sıcaklığa karşı hassas olarak geliştirilmiş vanalardır. Suyun radyatörlerimize geçişini, odamız için ayarladığımız sıcaklığa erişilince kısar ve tamamen kapatır. Bu da o radyatöre sıcak su akışının durması ve kombi veya kazanların daha az çalışmasını beraberinde getirir. Oda, ayarladığımız sıcaklığın altına düştüğünde vanayı yavaş yavaş açarak su akışını tekrar sağlar.

termostatik vana
Termostatik Vana

Radyatörlerimize, sadece termostatik vana takarak %20'lere varan oranlarda doğal gaz tasarrufu yapabiliriz. Ancak şunu belirtmemde fayda var, termostatik vanalar normal vanalardan biraz daha pahaldır. Yani bu adım belirli bir yatırım gerektirir. Fakat doğal gaz tasarrufu yaptırdığı için kendini kısa sürede amorti eder.

3. Kombiler sürekli düşük ayarda çalışmalıdır.

En çok düşülen yanlış, evde olmadığımız zaman kombilerin kapatılmasıdır. Kapatılan kombi evin soğuması ve sıcaklığın düşmesi demektir. Dolayısıyla evlere gelinip kombi tekrar açıldığında, kombi odayı veya evi istenen sıcaklığa getirmek için çok daha fazla çalışacak ve çok doğal gaz harcayacaktır. Bu da faturaya direk yansıyacaktır.

Olayı şöyle örnekleyeyim;

Bir evin sıcaklığı 14 derecelerden, olması gereken 20-22 derecelere gelmesi ile 18-19 derecelerden 20-22 derecelere gelmesi için geçen kombi çalışma farkını doğal gaz ücreti olarak faturanıza ekleyebilirsiniz... :)

Kombilerimiz evde olmadığımız zamanlarda en düşük ayarlarda sürekli çalıştırmalıyız.

4. Pencere ve Kapılar İzole Edilmeli

Evet. Küçük ancak etkili bir adım. Evlerimizde pencere ve dış kapılardan sızıntı yoluyla ciddi miktarda ısı kaçar. Buda ısınmamızı direk etkileyen bir durumdur. Kapı ve pencerelerimizi, artık oldukça yaygın olarak her yerde bulabileceğimiz izolasyon bantlarıyla hemen yalıtıp, sızıntı yoluyla kaçan ısıyı engelleyebiliriz. Dolayısıyla ısınmak için kullandığımız doğal gazı azaltabiliriz. Aşağıda izolasyon bandını görüyoruz. :)

kapı izolasyon bandı
İzolasyon Bandı

5. Radyatörlerin arkasına yansıtıcı levhalar konulmalı.

Çok basit ancak uygulanmayan önemli bir madde.

Mümkünse radyatörlerimizin arkasına yansıtıcı levhalar koymak, o bölümde bulunan ısının bir miktarının dış duvarı ısıtmasının önüne geçer. Isıyı direk olarak odaya yayar. Buda ısı kayıplarını önleyen bir maddedir.

Eğer radyatörlerimizin arkasında yeterli miktarda yer varsa, yansıtıcı levha koymayı düşünmeliyiz.

Ayrıca iyi bir ısı geçişi için radyatörlerimizin üstlerini, önünü mümkünse boş bırakmalıyız. Gündüzleri güneşten yararlanmalıyız. Bunu da söylemeden geçmek istemedim.

yansitici levha
Yansıtıcı Levha

6. Ortam nemlendirilmeli

Ortamdaki kuru hava, bizi hem rahatsız eder, hem de ortam sıcaklığını daha az hissetmemizi sağlar. Ortam sıcaklığını daha az hissedersek rahatsız olur ve kombi ayarlarımızla oynarız. Sıcaklığı arttırırız. Oysa ki ortam nemli olursa mevcut sıcaklığı olduğundan daha fazla hissederiz. Bu da kombi ayarlarıyla oynamamızı sağlar. Bu durum sağlık açısından, özellikle solunum yollarındaki durumlar için de önemlidir.

 7. Odalarımızı gereğinden fazla ısıtmamalıyız...

Çok sık düştüğümüz bir hata. Odalarımızı olması gerekenden fazla ısıtırsak bu bize direk olarak doğal gaz faturasının artması şeklinde geri döner.

Oturma odalarımızda insanların ne üşüyecekleri ne de terleyecekleri sıcaklık 20-22 C derece olarak belirlenmiştir.(20 Derece) Bu noktada şu bilgiyi hemen yinelemek istiyorum. Ortam sıcaklığını her 1 C (derece) arttırdığımızda tüketilen yakıt miktarı %6-7 arasında artmaktadır.

Yani biz olması gereken sıcaklık 21 C için 100 birim gaz harcıyorsak, sıcaklığımızı 26 C yaparsak 130 birim gaz harcarız. Dolayısıyla faturamızı kabartırız.

Tabi ki ortam sıcaklığını ayarlamak sizin insiyatifinizde. Ben 24 C'de rahat ediyorum derseniz, size kimse karışamaz. :) Ancak şunu belirtmemde fayda var. Konutların ısı hesapları ve kalorifer hesapları yapılırken oturma odaları için değerler 20 C'ye göre projelendirilir.


Kısaca doğal gaz faturanızın azalmasına yardımcı olacak maddeler sıraladım. Elbette hepsi bunlarla sınırlı değil. Umarım bu konuda farkındalık yaratarak yardımcı olabilmişimdir. Sizde doğal gaz faturasını azaltacak yöntemler biliyorsanız yorum olarak paylaşırsanız üzerinde tartışır, bu yazıyı okuyan herkese yardımcı olmuş oluruz. Bir daha ki  yazımda görüşmek üzere... 

Evlerde Isınma ile ilgili daha önce yazdığım yazılara aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz...

7 yorum:

  1. Doğalgaz faturalarının çok fazla can yaktığı günlerde, çok verimli bir yazı olmuş. Teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu tip konularda farkındalık yaratmak istiyorum. Umarım yararlı olabilmişimdir. Yorumunuz için teşekkürler...

      Sil
  2. Bir tavsiye de benden. Pencere ve kapılara yapılan izolasyonun ne kadar etki ettigini uygulayanlar bilir. Şimdi pencerelerde tam yalıtım icin pencere kenarına haZir bant çekmiştim. Fakat kontrol ettigimde hala etrafından hava sizdigini farkettim. Sonra boyacilarin eşya ortmekte kullandığı ince plastigi (cok ucuz) kullanarak üç mt civarinda sargılar hazırlayıp pencerenin dört bir tarafına gerdirip bağladım. Nerdeyse hiç hava akisi kalmadı.Çok soğuklarda çok iyi oldu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tavsiyenize çok teşekkürler. Sizinde dediğiniz gibi, pencere ve kapılardan sızıntı yoluyla kaçan ısı evlerimiz için boşuna enerji kaybı demektir. Sizin yönteminizde orjinal bir yöntem olmuş.

      Sil
  3. Teşekkürler bu güzel makaleniz için. poliüretan köpük hakkında da bilgi almam mümkün müdür?

    YanıtlaSil
  4. Pencere ve fransız kapılarınızın kışlık ayarlarını da yapmayı unutmayın. Buda benden:)

    YanıtlaSil
  5. Faydalı bir anlatım olmuş teşekkür ederim. Kombi ararken bulmuştum bu sayfayı çok faydalandım.
    istanbulkombimarket.com/kombi

    YanıtlaSil