29 Ekim 2012 Pazartesi

Evlerde Elektrik Tasarrufu Yapmanın 6 Yolu

Günümüzde oldukça önemli duruma gelen enerjinin verimli kullanılması konusunda farkındalık yaratmak için blogumuzda daha önce pek çok yazı paylaşmıştım. Bu yazılara buradan ulaşabilirsiniz.

Bugün size evlerimizde kullandığımız elektrik enerjisini tasarruflu kullanmayla ilgili bir yazı yazdım. Okuyacağınız maddeler belki daha önce duyduğunuz yöntemler olabilir. Çoğu çok basit adımlardır. Zahmetsiz ve masrafsız. Ancak gerek üşengeçlikten gerekse unutkanlıktan veya yeterince önemsememekten bizler tarafından pek uygulanmaz. ( Uygulayanlara lafım yok :) ) Uygulandığı zaman ise oldukça iyi tasarruflar sağlayabilir ve kişisel olarak ya da toplum olarak ekonomiye önemli katkılar verebiliriz.

Günümüz ekonomik şartlarında da ülkemiz enerjide büyük oranda dışa bağımlı olduğundan bu yazının biraz olsun yararlı olacağını düşünüyorum.

NELER YAPACAĞIZ?

Kısa kısa ve basit adımlar sıralayacağım. Bunları yapmak ya da yapmamak tamamen sizin iradenize bağlı, sizin vereceğiniz dikkatle önemli elektrik tasarrufları yapabilirsiniz. Bu elektrik tasarrufları ilk bakışta size çok fazla da gelmeyebilir ancak tasarrufu aylara vurduğunuzda ya da daireye vurduğunuzda ortaya çıkan tasarruflar muazzam boyutlara ulaşacak.

Dolayısıyla hem birey veya aile olarak hem de toplum olarak elektrik tasarrufu sağlayacağız.

1. Ampullerimiz Önemlidir!!

Genel olarak artık dikkat edildiğini düşünsem de belki hala vardır diye bu maddeyi bir numaraya yazdım.

Aydınlatma konusu, evlerimizde önemli yer tutan elektrik harcamalarımızdan. Ayrıca sağlık ve konfor yönü de mevcut. Bu durum aydınlatmanın ve kullandığımız ampullerin önemini daha da arttırıyor.

Evlerimizde Akkor ampuller yerine yani bildiğimiz klasik ampuller yerine kompakt ampuller (florasanlar) kullanmalıyız. Çünkü kompakt ampuller, Akkor ampullerden %70-80 oranında daha az elektrik harcarlar ve buna karşın aynı aydınlatmayı sağlarlar.

Akkor Ampul, elektrik
Akkor Ampul

Sayısal örnek vermek gerekirse, 100 Watt'lık bir akkor ampulün işini, 20 Watt'lık bir kompakt florasan (ampul) sağlayabilir. Arada 80 Watt'lık bir elektrik tasarrufu mevcut. Tabi Kompakt ampulerin ömürlerinin akkor ampullere oranlar kat be kat üstün olduğunu da burada belirtmem gerek.

kompakt florasan ve akkor ampul

2. Gereksiz Yanan Lambalar ve Gün Işığı!!

Kimi zaman akşam evimizde bir odada otururken, antrenin ya da salonun ya da o anda hiç kimsenin kullanmadığı bir yerin ışığını yanık bırakırız. Gereksiz yanan lambaları söndürmemiz bize ciddi tasarruflar sağlayabilir.
gün ışığı

Gündüzleri de mümkün olduğunca çok gün ışığından yararlanmaya bakmalıyız. Gün ışığının yeterli aydınlatmayı yaptığı yerlerde lambaları kullanmamalıyız.


3. Gereksiz Çalışan Elektrikli Eşyalar!!

En çok karşılaşılanı televizyondur diye tahmin ediyorum. :) İzlemesek de açık bırakıp diğer odaya gitmeyi severiz. O kendi kendine orada çalışıp elektriğimizi harcarken biz bundan habersiz diğer odada başka işlerle meşgul oluruz. :)

Yine basit ve bence atlanan bir adım. Bu duruma dikkat etmeliyiz.


4. Elektrikli Cihazları Bekleme "StandBy" konumunda Bırakmamalıyız!!

Pek çoğumuz bu konuyla ilgili yazılara ve uyarılara internette rastlamıştır. Bende belirtmek istiyorum. Yine dikkat etmediğimiz bir adım.

Kullandığımız elektrikli aletler bekleme konumunda da elektrik tüketmeye devam ederler. Bu oran çalışırken tükettiğinin yaklaşık % 5-7 arasıdır. Daha çokta olabilir. Kısaca açıklayayım.

Evinizde bekleme yani "Standby" konumunda bıraktığınız 5 cihaz olsa ( Televizyon, Müzik Seti, Bilgisayar vb.) bu 5 cihaz ortalama saatte 4-5 watt enerji çekmeye devam eder. (Bu değer daha da fazla olabilir.)

Standby simgesi

Kabaca bir hesap yaparsak;

5 (cihaz) x 4 (watt saatte çektiği enerji)  = 20 Watt Saatte harcanan elektrik!

Cihazlar kullanıma göre ortalama günde 16 saat bekleme yani "Standby" konumunda kalsa;

20 x 16 = 320 watt.saat'lik elektrik, Günde hiç bir şey yapmadan harcadığımız elektrik olarak ortaya çıkar.

320 x 30 = 9600 Watt.saat = 9,6 Kw.saat enerji tüketimi ayda.

Bu, ilk başta küçük bir tasarrufmuş gibi gözükse de aslında büyüktür. Çünkü bu enerjiyi cihazlarımızı hiç kullanmazken boşu boşuna harcarız. Bu şekilde 10 bin daire olsa ortaya çıkacak tasarrufa dikkatinizi çekmek istiyorum. Bu madde hem kişisel hem de ülkemiz açısından önemlidir.

Bu durumun önüne geçmek için prizlerimizi aşağıdaki gibi anahtarlı hale çevirebiliriz.

Anahtarli priz
Anahtarlı Priz -- Bekleme "Standby" konumunda bırakılan cihazların düşmanı :)

5. Enerji Verimliliği Yüksek Cihazlar Almalıyız...!!

Evimize yeni bir elektrikli cihaz alacaksak, mutlaka ve mutlaka enerji sınıfına dikkat etmemiz gerekmektedir.

A sınıfı bir cihaz, D sınıfı enerji verimliliğine sahip bir cihaza göre %32 daha az enerji tüketir. Günümüzde A sınıfından da az enerji tüketen cihazlar mevcuttur. A+, A++ ve hatta A+++ cihazlar enerji verimliliğinde göz doldurur.

enerji etiketi

Ancak tabi ki + sayısı arttıkça ilk yatırım fiyatları da artar. Bana sorarsanız şu an için A+ enerji sınıfı cihazlar hem fiyat için uygun hem de tasarruf için çok iyi cihazlardır.

6. Buzdolabımız evimiz için önemlidir...!!

Buzdolabı deyip geçmeyelim. Zira evimizde tükettiğimiz elektriğin oldukça önemli bir miktarını tek başına çeker. Ayrıca evimizde mevcut elektrikli cihazlar içinde sürekli çalışan tek cihazdır.

İhtiyacımızdan daha büyük kapasitelerde buzdolabı seçmemeliyiz. Ayrıca bir önceki madde de belirttiğim gibi enerji sınıfı olarak A ve üstü sınıfları tercih etmeliyiz. Aslında bu yazdıklarım çamaşır ve bulaşık makinası gibi diğer önemli ev aletleri için de geçerli.

Buzdolabımızın daha az elektrik tüketmesi için neler yapmalıyız konusunu bu yazımda detaylı olarak anlatmıştım.


Yukarıda saydığım bazı adımlar hemen deneyip sonuçlarını görebileceğiniz önlemler. Bazılarıysa, mesela 5 ve 6. maddeler, belirli bir yatırım gerektiren maddeler. Ancak hepsi evinizde tükettiğiniz elektrik enerjisini azaltacak ve dolayısıyla elektrik faturanızın daha az gelmesine sebep olacak maddelerdir.

Ben, siz okurlarımıza daha detaylı bilgiler vermek ve elektrik tasarrufunu uygulamak için bu aydan itibaren elektrik faturamızdaki değerleri kayıt ederek takip altına aldım. Gelişmeleri yazacağım başka bir yazıda ele alacağım. Hatta Biraz Yazalım olarak, elektrik enerjisiyle ilgili bazı farklı etkinlikler yapmayı düşünüyoruz ancak henüz bu fikrimiz olgunlaşma aşamasında...

Görüldüğü gibi bireysel adımlar elektrikten, dolayısıyla enerjiden tasarruf etmemizi sağlıyor. Bu bireysel çabalar birleşerek ülkemiz için muazzam elektrik tasarrufları sağlanarak enerji verimliliğine katkıda bulunmamız demek.

Lütfen unutmayalım "En ucuz enerji, tasarruf edilen enerjidir."

9 yorum:

  1. Gerçekten çok güzel bir yazı olmuş.Hazırlayanın eline sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim yorumunuz için. Umarım yararlı olmuştur.

      Sil
  2. Yazdıklarınıza ek olarak, buzdolabı tercihinde No-Frost yerine daha sağlıklı olmasının yanında yüksek enerji tasarrufu sağlayan Low-Frost buzdolaplarının tercih edilebileceğini belirtmek isterim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuza teşekkür ederim. Önerinize katılıyorum. Low frostlarda daha az buzlanma meydana geldiği için makina buz çözme işlemini daha az sayıda yapıyor. Tabi sırf bu özelliğiyle değil sahip olduğu teknolojiyle klasik no frostlardan daha az enerji tüketebiliyor.

      Sil
  3. degerlı sayfa sahıbı ve dostlar..ben tesadüf gordum sayfayı ve okudum ..elınıze sağlık..pekı ben a++ buzdolabı aldım..ama faturam kabardı..ustelık bılınclı tuketıcı olmaya calısan ınsan olarak en dusuk sıcak da kullanıyrum dolabı..aklıma gelen tek sey ..buzdolabını yalan tıcaretle pıyasaya a++ dıye satıyor dıye düşünmek oldu..bu konuda buzdolabını tuketım tesıtını nasıl yaptırabılırım araştırıyorum..sıradan elektrıkcıle yapamıyor..bılen varsa bana adaletlimurat@hotmail.com..dan yazabılırmı teşekkür ederım

    YanıtlaSil
  4. bana göre sayfada enerkji hakkında çok bilgi verilmiş bu sayfayı öneririm

    YanıtlaSil
  5. 18 nisan 2014 tarihli soru için cevap
    aynı şey başıma geldi servisi çagırdım enerji tüketimini ölçen bir alet bıraktı dolap içine 2 gün sonra gelip aldı
    ölçüm sonucunu normal olarak bildirdi servis çagırın ölçüm yaptırın derim

    YanıtlaSil
  6. elektrik faturalarım yüksek geldikçe hele hele kullandığımız elektrik fiyatı kadar vergi eklendiğini gördükçe sinirden ne yapacağımı bilemiyorum.vergileri kaldıramayacağımdan dolayı mecburen tasarruf noktasında araştırmalar yaptım. bu sitede tasarruf ile ilgili değerli bilgiler buldum. yazara çok teşekkür ediyorum. ek olarak tasarruf hakkında bilgi almak isteyenlere www.elektrik-tasarrufu.net sitesini ziyaret etmelerini tavsiye ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Gerçekten gün geçtikçe daha da önemli bir hal alıyor evlerimizde kullandığımız elektrikten tasarruf etme konusu. LED ampuller artık oldukça ulaşılabilir hale geldi günümüzde. Hem uzun ömürlü olmaları hem de 4w, 5w civarında elektrik harcamaları özellikle uzun süre zaman harcanan odalara düşünülebilir. Bu da önemli bir tasarruf noktası olacaktır.

      Sil