9 Nisan 2014 Çarşamba

Berk İmamoğlu ile Seslenen Kitap Üzerine Söyleşi

Önceki ay yayınladığımız "Duyarak Okumak" adlı içeriğimizde sesli kitaplardan ve bu konuda ülkemizdeki önemli girişimlerden biri olan Seslenen Kitap adlı girişimden bahsetmiştik. Bugün ise siz okuyucularımız için Seslenen Kitap kurucu ortaklarından Berk İmamoğlu ile yaptığımız küçük söyleşimizi yayınlıyoruz. Keyifli okumalar...


  • Öncelikle blogumuz Biraz Yazalım’ın söyleşi teklifini kabul ettiğiniz için çok teşekkür ederim. Bugün sizi ve girişiminiz olan seslenenkitap.com’u tanımaya çalışacağız. İlk olarak bize kendinizi tanıtır mısınız?

39 yaşındayım, mühendis kökenliyim, Petrol Mühendisiyim. Mezun olduktan sonra 5 yıl dünyanın çeşitli yerlerinde Petrol Mühendisliği yaptım. Endonezya, Birleşik Arap Emirliği, İran gibi ülkelerde deniz üstünde ve çölde petrol kulelerinde fiilen yaklaşık 600 gün geçirdim. 2002 yılında Türkiye’ye geri döndüm ve yaklaşık 8 sene bir akaryakıt dağıtım şirketinde strateji ve planlama bölümlerinde çalıştım. Bu işe başlamadan önce Avusturya’lı bir danışmanlık şirketinde proje yönetimi danışmanı olarak çalışıyordum.

  • Seslenen Kitap, bence ülkemizde sesli kitaplara bakışı farklı ve yenilikçi bir hale getiriyor. Seslenen Kitap fikri ilk nasıl ve ne zaman ortaya çıktı? Fikre katkıda bulunanlar oldu mu? Seslenen Kitap’ın çekirdek kadrosunda kaç kişi var?

Her şey 2008 yılında başladı. Sesli kitapları özellikle arabada dinliyordum. Merak ettiğim, edinmek, okumak istediğim güncel kitapları sesli olarak bulabiliyordum. Bu kitapları o zamanın teknolojisi ile sadece bilgisayara indirebiliyor ve sonra CD’ye yazıp arabada dinliyordum. Bu söylediğim tabi ki sadece İngilizce kitaplar için geçerliydi, Türkçe güncel kitapları sesli olarak bulmak mümkün değildi. Bu düşünceyle ortağımla yola çıktık ve araştırmaya başladık. Türkçe güncel kitapları da sesli hale nasıl getirebiliriz, hatta aynı yurtdışında, özellikle ABD’de olduğu gibi, bunu yayıncılığın bir kolu haline ne şekilde getirebiliriz diye. Ortağım Yiğit Aktulga pazarlama, ben strateji planlama konusunda bildiklerimizi ortaya koyduk ve uzun analizlerden sonra bu fikri gerçekleştirmekten vazgeçtik. Aslında sebep olarak birçok şey söyleyebilirim ama eğer tek bir şey söylemem gerekirse ‘biz o zamanlar bu işi yapmak için hazır değildik’ demeyi tercih ederim. Tabi bu hikayenin biraz kişisel ve duygusal boyutu. Somut olarak bizi bu hayalin peşinde koşmaktan alıkoyan şey ise 2009 yılında mevcut teknolojinin bize düşündüğümüz ölçüde bir fırsat vermeyeceğine kanaat getirmemiz. Ama 2013 itibariyle bambaşka bir tablo ile karşı karşıyaydık ve bu fırsatı artık gördüğümüze inandık. Bu fırsat teknolojinin ilerlemesiyle ve mobil cihazların hayatımızın bir parçası olmasıyla gerçekleşti.

Bu girişimin benim hayalim olmasının sebebi kısaca merak. Ben genel olarak meraklı bir insan olarak bilinirim ve bilgiye ulaşmaya önem veriyorum. Sesli kitaplar bu tarafımı besliyor. Hem kısa zamanda aradığım, güncel bilgiye ulaşmak hem de bunu sadece okuyarak değil diğer zamanlarımda da yapabiliyor olmak tam bana göre. Bunun üzerine, böyle bir girişimin teknolojinin entegre edildiği bir iş modeliyle yapılıyor olması beni en çok heyecanlandıran konulardan birisi.

  • Bloggerlar olarak bloglarımıza isim bulmak hep bizi zorlamıştır. Seslenen Kitap isminin bir hikayesi var mı? İsim bulurken zorlandınız mı? :)

İsim bulurken biraz zorlandık diyebilirim. Amaca yönelik, yapılan isi net bir şekilde ve hızlıca anlatan bir isim olması gerektiğini kararlaştırmıştık. Bunun üzerine “ses” ile ilgili, içinde “ses” geçen isimler üzerine yoğunlaştık. Tabi ki isim seçerken mevcut domain isimlerinin boşta olup olmaması da önemli bir etkendi.

  • Kitap yayıncılığının bu kolunda sizi ne gibi zorluklar ve avantajlar bekliyor? Okuyucular neden Seslenen Kitap’tan alışveriş yapmalı?

Seslenen Kitap’ın önünde bir engel olduğunu düşünmüyorum. Doğru işlerin doğru şekilde yapıldığında, güncel, hayatın içinde olan mecralarda insanlara sunulduğunda karşılığını göreceğine inanıyorum.

  • Yazarlar ve yayınevleri, Seslenen Kitap’a nasıl yaklaşıyorlar? Bu konuda ilginç bir anınız var mı? 

Projemizi anlattığımızda ve tüm çalışma sürecinde, bütün yazarların olumlu yaklaşımlarıyla karşılaştık. Beraber çalışma fırsatı bulduğumuz bütün yazarlar, Seslenen Kitap’ı yenilikçi ve öncü bir fikir olarak gördü, fikrimizi anlattığımız bütün yazarlar bu projenin içinde yer almak istedi. Bu, Seslenen Kitap’ın ilk gurur verici başarısıydı. Aynı durum yayınevleri için de söz konusu ancak yayınevleri tarafında işin ticari boyutu yazarlardan biraz daha farklı gelişiyor ve bu da karşılıklı anlaşmaların daha uzun bir takvim sürecinde gerçekleşmesine yol açıyor.

  • Bir süre önce yayınladığım sesli kitaplarla ilgili yazımda bahsetmiştim ancak okumayanlar için tekrar sormak istiyorum. 2014 yılı hedefleriniz nelerdir?

2014’ü 100 kitap seviyesinde bitirmemiz sürpriz olmaz. Bu rakama ulaşırken tabi ki yayınevlerinin hali hazırda elinde bulunan sesli kitapları Seslenen Kitap raflarına taşımak gibi de bir düşüncemiz var.

  • Seslenen Kitap yeni bir girişim. Peki 10 sene sonrasında “Seslenen Kitap” sitesini nerede görüyorsunuz?

10 sene bir iş modeli için ileriyi tahmin etmek açısından uzun bir zaman dilimi ancak kitaplar söz konusu olduğunda da 10 senenin çok da uzun bir zaman olmadığını söyleyebiliriz. Ben bu soruya daha çok iş yönetimi açısından bakmak istiyorum. Seslenen Kitap’ın 10 sene gibi bir zamana kalmadan, 1-2 sene gibi bir zaman dilimi içinde yayıncılığın bir kolu olarak sesli kitapları okurlara/dinleyicilere ulaştıran, en popüler mecra olmasını hedefliyoruz. Aynı zamanda Seslenen Kitap’ın bu zaman dilimi içinde, sektörde tanınan, oturmuş ve zamanın getireceği yeniliklere adapte olabilen, güncelliğini her zaman koruyabilen bir marka olarak görmek istiyoruz. 

  • Bir tane de kişisel bir soru sormak istiyorum. En çok hangi tür kitapları okumayı veya dinlemeyi :) seversiniz? Size göre hangi kitap mutlaka sesli kitap olmalı, böyle bir favori kitabınız var mı?

Ben sesli kitapları dinlemeye iş kitapları ile başladım. Güncel iş kitaplarını, birçoğunu da yazarının sesinden dinleyerek sesli kitap dinleme alışkanlığını kazandım. Bu tarafı ile bilgiye kısa zamanda ulaşma ihtiyacım tatmin oluyor. Kitap olarak Malcolm Gladwell’in tüm kitapları diyebilirim. Bunun dışında romanları yazarın kendi sesinden dinlemekten büyük keyif alıyorum, bu konuda da benim için Paul Auster’ın ayrı bir yeri olduğunu söyleyebilirim. Kitap olarak da özellikle Sunset Park’ın Seslenen Kitap’ın hayata geçirilmesinde özel bir yeri olduğunu söyleyebilirim. 

  • Söyleşi teklifimizi kabul ettiğiniz için tekrar teşekkür ederiz. Çalışmalarınızda başarılar dileriz.

Site Adresi: www.seslenenkitap.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder